Kartka z kalendarza: dziś mija 169. rocznica uruchomienia Kolei Górnośląskiej

Niezależna Gazeta Obywatelska3

Pierwszą linią kolejową, doprowadzoną do Wrocławia, była planowana od 1836 r. i uruchomiona 22 maja 1842 r., linia na odcinku Wrocław-Oława. Następnie Kolej Górnośląska (niem. Oberschlesische Eisenbahn, w skrócie OSE) wydłużona została w ciągu następnych czterech lat do Brzegu i Opola do wschodniej części Górnego Śląska do granicy Królestwa Prus w Mysłowicach. Pierwsza linia kolejowa łącząca Wrocław z Górnym Śląskiem, przebiega na trasie Wrocław – Oława – Brzeg – Opole – Koźle – Gliwice – Zabrze – Świętochłowice – Katowice – Mysłowice. Oddano ją do użytku etapami w latach 1842-1846. Warto zaznaczyć, że pierwszy uruchomiony odcinek Wrocław – Oława jest jednocześnie pierwszą linią kolejową powstałą w dzisiejszych granicach Polski. Towarzystwo Kolei Górnośląskiej (Oberschlesische Eisenbahn AG) w późniejszym okresie zbudowało i przejęło w użytkowanie dziesiątki innych linii kolejowych (m.in. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe), stając się przed nacjonalizacją kolei na terenie Królestwa Prus i przejęciem jej linii przez KPEV w 1883 r. jednym z największych przedsiębiorstw kolejowych w Europie. Pierwsze pociągi osobowe na całej tej liczącej 196,3 km trasie pokonywały ją – zgodnie z rozkładem w czasie nie krótszym niż 6½ godziny. Początkowo jeździły trzy pary pociągów, a przejazd na całej trasie kosztował w klasie trzeciej 73 srebrne grosze, w drugiej – 119, a w pierwszej – 159 groszy. Pierwszy dworzec kolejowy tzw. Dworzec Górnośląski zbudowano we Wrocławiu w latach 1841-1842.

Oprac. Tomasz Kwiatek

  1. | ID: 73e488ee | #1

    „Warto zaznaczyć, że pierwszy uruchomiony odcinek Wrocław – Oława jest jednocześnie pierwszą linią kolejową powstałą w dzisiejszych granicach Polski.” – widać, że czytanie Mackiewicza poprawia ocenę przeszłości. Gratuluję p. Kwiatkowi obiektywnie napisanego zdania. Niestety na budynku dworca głównego w Opolu tablicy pamiątkowej brakuje tego obiektywizmu.

  2. oswaldo
    | ID: 75b75598 | #2

    No, rozwój kolei w XIX wieku to jeden z najważniejszych czynników rozwojowych Śląska.
    Heh, kiedy nie ma polityki w artykułach, to się nawet zgadzamy ;p

  3. inka
    | ID: f1a1360c | #3

    nie dawno dowiedziałam sie o tym fakcie ,hmm co jak co ale jesli to odznaczyło sie jakos szczegolnie w naszej historii to powinni chociaz odremontowac oławski dworzec pkp…zgroza ,wiecej nic nie trzeba dodawac:)

Komentarze są zamknięte