Na początku był chaos. Na końcu też

Niezależna Gazeta Obywatelska3

W ubiegłym tygodniu Polacy mogli obejrzeć w telewizji otwarte posiedzenie rządu, podczas którego poszczególni ministrowie meldowali Premieru Tusku gotowość swoich resortów do mistrzostw europy potocznie zwanych „Euro 2012”.

Wśród meldujących był – minister transportu Sławomir Nowak – który jak jego koledzy dziarsko wygłosił formułkę o gotowości do Euro. Nie trzeba było nawet tygodnia, żeby zobaczyć wartość tych meldunków. Oto w Ostrowcu Wielkopolskim znów zderzyły się dwa pociągi. Po katastrofie z początków marca pod Szczekocinami, to już druga katastrofa pociągów w tym roku, a dziesiąta pod rządami „Partii Miłości” i Premieru Tusku. Za poprzednich rządów zderzenia pociągów zdarzały się w Polsce mniej niż raz na rok, jednak od kiedy władzę objął „Donald Cudotwórca” ta liczba rośnie. Od 2010 r. mamy 3 katastrofy w ciągu roku, co oznacza, że limit na bieżący rok nie został jeszcze wyczerpany. Drzyjcie podróżni!

Ale przecież na drogach nie jest lepiej. Co roku w Polsce, ginie w wypadkach drogowych prawie 4 tys. osób i nasza „zielona wyspa” zajmuje już w Unii Europejskiej 1 miejsce – tuż przed Francją i Niemcami, które wszak są dwa razy ludniejszymi krajami od III RP. Każdy kto jeździ samochodem wie, że polskie drogi często nie spełniają żadnych warunków bezpieczeństwa. Ostatnio jechałem do Ciechocinka i z powrotem, w ubiegłych tygodniach odwiedziłem Kraków, Wrocław, Świdnicę, Stalową Wolę. Owszem poprawiła się jakość nawierzchni głównych dróg, ale dalej nie ma poboczy, nie ma pasów do wyprzedzania, a poboczne drzewa i głębokie rowy dodatkowo sprawiają, że w razie niebezpieczeństwa nie ma gdzie uciekać. Czasem słyszę od ludzi, jak to się „w ostatnich latach buduje”. Mówią tak ludzie, którzy niczego poza własnym grajdołkiem w życiu nie widzieli i dla nich każdy zbudowany kilometr drogi stanowi jakiś cud! Biorąc pod uwagę, że władza wszystko mogła rozkraść, a jednak zbudowała kawałek drogi – to i tak dobrze! – zdają się mówić.

Tymczasem wystarczy przejechać np. do Świdnicy, albo z Nysy do Korfantowa a przecież to właśnie jest polska norma, nie te znikome ilości autostrad. Gwarantuję każdemu, że np. w takiej Francji czy RFN nie znajdziecie takich dróg nigdzie. Kiedyś w Belgii zbłądziłem i wjechałem w drogę polną, taką „Między pólkami jęczmienia i żyta” i zapewniam Czytelników, że była to o klasę lepsza droga niż choćby ta wymieniona przeze mnie droga Nysa-Korfantów.

Wnioski są dla nas smutne. Polska jest krajem zaniedbanym, zapóźnionym w rozwoju – tak jak były zapóźnione wszystkie kraje postkomunistyczne. Rząd Tuska i jego partia obiecywała Polakom szybką modernizację. Tacy np. nyscy politycy PO od czterech wyborów fotografują się na tle nieistniejącej obwodnicy Nysy i obiecują że ją „budują”. Podobnie jest w całej Polsce. Rozgrzebane odcinki autostrad maja dawać Polakom przeświadczenie, „że się buduje”. O tym ile się buduje i za ile nie ma mowy.

A to jest właśnie tzw. „gwóźdź” czyli „clou” zagadnienia. Jeśli Niemcy czy Czesi potrafią wybudować kilometr autostrady za ok.1-2 mln dolarów, to dlaczego urzędnicy Tuska potrzebują na to samo zadanie 8 mln dolarów? Cztery razy więcej? Odpowiedzi mogą być dwie: albo są krańcowo nieudaczni, albo kradną. W obu przypadkach efektem końcowym jest rosnące zapóźnienie bo drogi się zużywają. W czasie kiedy wybuduje się ślamazarnie 600 km autostrad, pilnego remontu będzie wymagać już 6000 km dróg lokalnych. Rozwój polega na tym by budować szybko i dużo, nie na tym, żeby wybudować cokolwiek za jakąkolwiek cenę.

Nieudolne rządy powodują potem, że zużyta, nieodnowiona infrastruktura kolejowa, energetyczna, drogowa zawodzi i następuje lawinowy wzrost wypadków, awarii – słowem rozpad systemu.

Wszystko wskazuje na to, że w Polsce taki moment zbliża się szybkimi krokami. Już nie raz, po różnych „cudach-niewidach” – „Drugich Japoniach” itp. budziliśmy się z ręką w nocniku. Zdaje się, że teraz zjedziemy do niego wprost z Zielonej Wyspy Donalda Cudotwórcy.

 Autor: Janusz Sanocki

  1. | ID: d86a66bc | #1

    Treściwe, konkretne, z przykładami!!!. W Polsce koszt budowy – jednego kilometra drogi KTOŚ obliczył ale nikt nie skontrolował!!! ! Pytam – Dlaczego ufa się projektantom i kosztorysom,które sporządzili?????? Nie słyszałam aby za dokumentację nie zapłacono, a polscy podwykonawcy,którzy pracę wykonali przy budowaniu dróg zostali na” lodzie”!!! Z fakturami w ręku upominali się o zapłatę za wykonaną pracę i tylko czekać, aż ich od rozrabiaków zwymyślają i to w najlepszym przypadku !!!Liczne wypadki samochodowe są zatrważające!!

  2. Eleonora
    | ID: 1bb7ff65 | #2

    Może i nie mamy autostrad, ale mamy wolność !
    ( nie to co na Białorusi Łukaszenki)

    A więc jak powiadali madrzejsi
    ” Na początku było Słowo
    a na końcu frazes”
    … i tym nas karmią od ćwierćwiecza.

  3. Janusz Sanocki
    | ID: bc4532e6 | #3

    Koszt budowy dróg i autostrad jest – moim zdaniem – lepszym wskaźnikiem skorumpowania państwa niz wszystkie badania Transparency International. 4 razy wyższy koszt budowy autostrady – sztandarowej inwestycji – oznacza, że 3/4 pieniedzy publicznych jest rozkradane i marnowane. Et voila tout!
    @Eleonora

Komentarze są zamknięte