Ciekawa sytuacja na rynku tygodników opinii

Autor Obywatelski4

Tygodniki_opinii_nPortal Wirtualnemedia.pl opublikował wczoraj, jak co miesiąc, zestawienie sprzedaży tygodników opinii w Polsce. Wyniki pokazują kilka ciekawych faktów.

Po pierwsze oba niezależne prawicowe tytuły: „Sieci” i „Do Rzeczy” odnotowują najgorszą miesięczną sprzedaż od chwili pojawienia się tych pism na rynku. Obu redakcji wynik raczej nie może dziwić; od początku było wiadomo, że tytuły sprzedają się w tej samej grupie odbiorców, która z czasem będzie musiała dokonać wyboru. Zarówno ze względów finansowych, jak i z braku czasu na czytanie dwóch tygodników, czytelnicy będą musieli wybrać. Obie redakcje wiedziały, że „biją się” o ten sam segment odbiorców, co powoli staje się widoczne i odbija się na wynikach sprzedaży obu tytułów. Po spektakularnym starcie przychodzi czas na rynkową weryfikację. Na razie rywalizację wygrywa tygodnik „Sieci”, który ze średnią miesięczną sprzedażą na poziomie 92 385 egz. zajmuje czwarte miejsce wśród tygodników opinii. „Do Rzeczy” Pawła Lisickiego ze sprzedażą na poziomie 85 587 egz. miesięcznie jest tuż za nim. Czołówka to nieodmiennie: „Gość Niedzielny”, „Newsweek Polska” i tygodnik „Polityka”.

Po drugie tradycyjnie już największy spadek rok do roku odnotował tygodnik „Uważam Rze”, którego średnia sprzedaż ogółem zmniejszyła się o 90% i wyniosła już tylko 13 443 egz. Jest to najniższy miesięczny wynik w historii tego tytułu. Przypadek tego do niedawna najpoczytniejszego tygodnika w Polsce pokazuje, jak ręczne sterowanie i polityczne naciski potrafią zniszczyć gazetę. Prawicowi czytelnicy są wyjątkowo świadomi; nawyk kupowania konkretnego tytułu w tym przypadku nie działa – gazeta to publicyści, ich opinie, prezentowany światopogląd. Sama nazwa to za mało, o czym dobitnie przekonał się nowy redaktor naczelny tygodnika „Uważam Rze” Jan Piński. Przykro patrzeć na zmierzch tak ciekawego niegdyś tytułu.

Po trzecie, odnotować trzeba, że nieodmiennie czytelników traci „Gazeta Polska”. Nowa formuła pisma nie pomaga, w ciągu roku tygodnik stracił 9 tysięcy odbiorców i został wyprzedzony przez „Wprost” W zestawieniu tygodników opinii ze średnią miesięczną sprzedażą na poziomie 51 618 egz. zajmuje dopiero 7 miejsce.

Generalnie jednak spośród 7 najpoczytniejszych tygodników na polskim rynku 4 tytuły („Gość Niedzielny”, „Sieci”, „Do Rzeczy” i „Gazeta Polska”) to pisma mniej lub bardziej prawicowe. Ich łączny miesięczny nakład to 364 088 egz. Segment tygodników opinii to segment mediów w Polsce gdzie „mainstream” jest w mniejszości. Pozostaje mieć nadzieję, że z czasem trend ten przełoży się na segment dzienników oraz popularnych stacji radiowych i  telewizyjnych.

Autor: Małgorzata Wilkos

  1. Irena
    | ID: e9e79b84 | #1

    Czytam takie pismo,z którym mi „po drodze” W „. Uwazam Rze” pojawiła sie publicystyka o naprawie państwa w tym o JOW-ach, o nowej ordynacji wyborczej, co popieram i polecam.

  2. Maciej K.
    | ID: f34a9f55 | #2

    Materiał ciekawy, jednak coś zwróciło moją uwagę. Może i łącznie „Gość Niedzielny”, „Sieci”, „Do Rzeczy” i „Gazeta Polska” mają miesięczny nakład 364 088 egz, jednak wciąż faktem jest też to, że Newsweek i Polityka są w czołówce za GN. To też niestety o czymś świadczy – czy jest główny nurt w mniejszości? Nie powiedziałbym, bo nie muszą być w większości, tylko wysoką rangę zajmować. Swoją drogą – wiele tych gazet (także tych podobno „prawicowych”) opuszcza w swoich zestawieniach Gościa Niedzielnego. Dlaczego? Nie wiem. Ja sam GN czytam pośrednio – prawdę mówiąc, gdyby nie pan Kucharczak, który pisze wyborne felietony, to bym nie czytał tej gazety.
    Poza tym: ja polecam też takie gazety, jak Polonia Christiana. :)

    Co tyczy się sprzedaży Uważam Rze – to, że ma tylko 13 443 egz. jest dość smutne, ale i śmieszne. Przecież nawet NGO miało więcej w jednym ze swoich nakładów (15 tys. egz.) :)

    Na koniec – zdanie o „Sieci” i „Do Rzeczy”: Sieci nazbyt PiSują. Najgorsze jest to, że w tej gromadzie gazet są tylko gazety proPiS, lub skrajnie liberalne i lewackie. Nie oszukujmy się – GN popiera PiS, wystarczy spojrzeć na ich materiały. A gdzie myśl narodowa? Gdzie gazety obywatelskie? Gdzie treści nacjonalistyczne, konserwatywne, gdzie monarchiści..? Polska jest pod tym względem bardzo ubogo podzielona i mnie to martwi.

  3. z Niemodlina
    | ID: 6b6a97aa | #3

    Jeżeli chodzi o dzienniki, to tylko Gazeta Polska Codziennie i super express zwiększyły sprzedaż.

    Sprzedaż drukowanej prasy spada i będzie spadać, są tego dwa powody, w POlsce dla wielu osób, które nawet rezygnują z wykupu lekarstw w aptece, zakup prasy nie wchodzi w rachubę.
    Druga sprawa to rozwój e-mediów. Wg ekspertów drukowane dzienniki i tygodniki przetrwają najwyżej 10lat. Zastąpią je e-wydania w smartfonach czy tabletach.

  4. Eleonora
    | ID: 5525ab3c | #4

    @Maciej K.

    Zgadzam się z Panem w zupełności.
    Tygodniki Sieci, GP i inne zwyczajnie są… do niczego.
    tego nie da się czytać bez irytacji.
    Wszędzie Kaczyński i PIS!
    Z papierowych- czytam tylko Polonię Christiana.
    Ma Pan rację, w tej chwili to jest chyba najlepszy kwartalnik.
    Reszta- makulatura…..

Komentarze są zamknięte