Z zagranicy: transportowe rowery dzielnicowe. Nowa inicjatywa samorządu

Autor Obywatelski

Wypożyczyć rower transportowy w pobliżu? To możliwe. W Wiedniu ruszyła nowa inicjatywa miasta wspierająca mobilność. Można już nieodpłatnie korzystać z tzw. transportowych rowerów dzielnicowych.

Rowery transportowe to praktyczny i przyjazny dla środowiska środek transportu. W pierwszym dniach lipca 2017 r. ruszył w austriackiej stolicy, Wiedniu, nowy projekt. Można nieodpłatnie wypożyczać w najbliższej okolicy rowery transportowe, przewozić nimi dzieci, paczki, a nawet meble, albo po prostu wybrać się na piknik.

Wiceburmistrz Wiednia, Maria Vassilakou, odpowiedzialna m.in. za politykę rowerową, przedstawiła nową ofertę miasta: „Dla mnie ważne jest, że wiedeńczycy już od chwili obecnej mogą korzystać z zalet roweru transportowego. Nie znaczy to jednak, że muszą od razu go kupić. Dlatego w ramach wspierania programu rowerów cargo zainicjowaliśmy projekt transportowych rowerów dzielnicowych”.

Operatorami i właścicielami transportowych rowerów dzielnicowych są wybrane przez miasto spośród ponad 80 zgłoszeń lokalne biura, sklepy i lokale gastronomiczne. Pojazdy zostały zakupione przy finansowym wsparciu miasta.

Przez dwa kolejne lata mają służyć wiedeńczykom i są nieodpłatnie wypożyczane. Narzędziem do obsługi projektu jest specjalna strona internetowa www.graetzlrad.wien, na której można uzyskać informację o aktualnym położeniu roweru, jego dostępności, jak również w prosty i wygodny sposób zarezerwować sobie termin wypożyczenia.

Dyrektor Agencji ds. Mobilności i współinicjator projektu, Martin Blum, poinformował: „Startujemy z siedmioma rowerami w siedmiu dzielnicach. We wrześniu nasza flota zwiększy się do dziesięciu”.

Zainteresowanie aktywnym udziałem w projekcie jest bardzo duże i to zarówno ze strony podmiotów wypożyczających, jak i osób chcących skorzystać z roweru.

Od marca 2017 r. wiedeńczycy mogli ubiegać się o zwrot kosztów zakupu roweru towarowego. Z dofinansowania mogły skorzystać osoby prywatne oraz przedsiębiorstwa. Miasto finansowało maksymalnie 50% wartości roweru, jednak kwota ta nie mogła przekroczyć 800 euro, a w przypadku rowerów ze wspomaganiem elektrycznym – 1000 euro.

Źródło: Eurocomm-PR

oprac. W.S

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.